måndag 10 november 2014

Utställning Galleri M





En intensiv arbetsperiod föregick utställningen. Jag besökte Galleriet flera gånger för att känna in hur jag kunde utnyttja lokalen. Jag avslutade målningar och gjorde antal nya. Det blev många och ibland sena arbetstimmar i ateljén.











Jag drömmer att jag bor i ett annat hus. Huset förändrar sig under drömmens gång och jag upptäcker att jag har en hel gymnastiksal. Och en pool. Men också en skrubb full med bråte och ett annat kalt rum där tapeterna har lossnat på sina ställen och plastmattan är ful. I källaren finns stora förråd. Jag står klistrad vid fönstret och tittar ut, följer vad som händer där på andra sidan glasrutan, är klämd mot scenen där ute. Rör mig nära ytterväggarna, så nära verkligheten det går. Sen stannar jag och vänder blicken inåt. Jag ser hur korridorerna sträcker sig kantade av rum. Ser hur ljus och skuggor vilar över golven, väggarna och tingen som befolkar rummen.
 

Jag går inifrån och ut och vädret är som man kan förvänta sig och du är som du alltid är. Lika glad och lika arg som du alltid är. Jag vet vad jag vill och vem jag är som alltid. Lik bra och lika dålig som jag förväntar mig. Ibland händer det att jag går längre, längre ut. In i det okända som jag vill lära känna. Huden blir tunn på armarna och valkarna i händer och fötter eroderar. Nära kommer vinden, tyngden, den glatta ytan och vätan. Jag vaknar i kontakt med det som inte är jag. I gränsen finns en spänning som både repellerar och attraherar. Genom mötet med det andra får jag fäste utanför mig själv.





Utan titel, olja



   

Gränsskiktet, objekt
 

Utan titel, monotypi


 
 

Bild 1: Interiör I, akvarell och kol    Bild 2: Interiör II, akvarell och kol










And på is, långfilmen 1, akryl










And på is, långfilmen 2, akryl









And på is, långfilmen 3, akryl






Bild 1: Natur I, akvarell och kol    Bild 2: Vattenflaskan, kol









Natur II, akvarell och kol
 
Hålla om, olja
   
Natur III, akvarell och kol






Vara i, akryl





Komma upp, akryl
 



  



 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar